Realizacja programu ,,Czyste powietrze wokół nas” w grupie ,,Motyle”
Zajęcia są przeprowadzane w najstarszej grupie wiekowej 5 i 6-latkach w ramach Programu Edukacji Antytytoniowej dla dzieci przedszkolnych. Program dostosowany jest do możliwości rozwojowych i intelektualnych dzieci przedszkolnych. Umożliwia on wykształcenie u nich świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy. Zajecia miały formę warsztatów w na których dzieci stopniowo były zapoznawanie z tematem.
1. Ukierunkowanie uwagi i działań dzieci na źródła i rodzaje dymu w środowisku na podstawie własnych doświadczeń i obserwacji oraz ilustracji tematycznych.
2.,,Co i dlaczego dymi?” – zwiększenie wiedzy dziecka zlokalizowania różnych źródeł dymów, określenie ich rodzajów oraz przyczyn wydobywania się. Dzieci na koniec tych zajęć w zespołach malowały plakaty n.t. ,, Źródła dymów i ich rodzaje”.
3.,,Jak się czuje kiedy dymi papieros?”- zwiększenie wiedzy dotyczącej szkodliwości dymu papierosowego. Dzieci na tych zajęciach wizualizualy podczas zabawy dramowej wyobrażały rozpoznawały oraz odpowiednio reagowały na miłe zapachy i przedstawiały reakcje na dym papierosowy. Na koniec poznały maskotkę dinozaura Dinusia w wersji do kolorowania oraz wysłuchały o nim piosenki.
4.,,Co się dzieje gdy ludzie palą papierosy?”- zwiększenie wiedzy n.t. skutków palenia papierosów. Dzieci utrwalały swoją wiedzę na powyższy temat podczas zabawy ilustracyjno-pantomimicznej na podstawie ,,Piosenki o Dinusiu”.
5.,,Jak unikać dymu papierosowego?”- wzrost kompetencji dzieci w zakresie umiejętności zachowania się, gdy znajdują się w zadymionych pomieszczeniach oraz radzenia sobie w sytuacjach, gdy inni palą papierosy. Dzieci wyszukiwały tabliczek z zakazem palenia i wymieniały miejsca, w których nie wolno palić uzasadniając odpowiedź. Rozmawiały o szkodliwości palenia tytoniu dla palacza i osób z jego otoczenia. Na koniec malowały znaczki z zakazem palenia oraz przedstawiały własne przykłady tego komu lub czemu przeszkadza dym papierosowy. Wykonały również książeczkę podsumowująca zdobyta wiedzę.